Od 11. listopada kreće potpisivanje protiv davanja autocesta u koncesiju
Pet sindikalnih središnjica i udruge civilnog društva najavili su skori početak prikupljanja potpisa za referendum kojim bi se zabranilo davanje autocesta u koncesiju. Inicijativa djeluje pod imenom “Ne damo naše autoceste”.
Pet sindikalnih središnjica i udruge civilnog društva najavili su skori početak prikupljanja potpisa za referendum kojim bi se zabranilo davanje autocesta u koncesiju. Inicijativa djeluje pod imenom “Ne damo naše autoceste”.
Poslušajte audio zapis konferencije:
6.10.2014. – Konferencija za medije – Ne damo naše autoceste
(H) Inicijativa »Ne damo naše autoceste« najavila je danas početak prikupljanja potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju za subotu 11. listopada i trajat će do 25. listopada te pozvala građane da im daju potporu.
Postavljeno pitanje će biti: »Jeste li da se referendumom donese slijedeći zakon o izmjenama zakona o cestama prema kojem su izgrađene autoceste strateški interes Republike Hrvatske i zabranjeno ih je davati pod koncesiju za javne usluge«, rekao je predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić na konferenciji za novinare.
Dodao je kako su se na to odučili nakon što su iscrpljene sve mogućnosti kako bi se Vladu uvjerilo da odustane od koncesioniranja autocesta. U incijativu su se uključili sindikati, udruge civilnog društva.
Autoceste su razvojni projekt i građene su da bi povezale područja i pridonijele razvoju gospodarstva, napose turizma, a koncesioniranjem se taj projekt pretvara u komercijalni i to nam je neprihvatljivo, istaknuo je Stanić. Naglasio je kako nikako u privatne ruke ne smije doći dostupnost autocesta svim naseljenim mjestima i daljnju razvoj, odnosno da u rukama države mora ostati mogućnost da se u slučaju potrebe da se na bilo kojem mjestu sagradi novo čvorište, izlaz ili eventualno na nekom dijelu odustane od naplate cestarine.
Također država mora imati utjecaj na cijenu cestarine, jer su dosadašnji koncesionari podizanjem cijene preusmjerili promet na državne ceste pa danas zarađuju više novca s manjim prometom, a država mora pojačano ulagati u lokalne ceste i ima sve probleme kao i prije izgradnje autocesta.
Ako se autoceste isplati uzeti u koncesiju privatnim koncesionarima nije jasno zašto ne i državi, smatra Stanić i upozorava da će se koncesionaru u slučaju smanjenog prometa morati razlika namiriti iz proračuna.
Po njegovim riječima postoje dva rješenja – reprogram duga dugoročnim povoljnijim kreditima i izdavanje državnih obveznica građanima, mirovinskim fondovima i ostalim zainteresiranim investitorima, dok je zaduživanje kod koncesionara najskuplji kredit.
Teodor Celakoski iz Udruge »Pravo na grad« rekao je kako je okupljen najširi savez sindikata i udruga – pet središnjica, dva cestarska sindikata i sedam organizacija civilnog društva. Očekujemo da privatizacija autocesta bude početak druge privatizacijske pljačke, a nakon toga slijede šume i vode, upozorio je.
Ustvrdio je kako će politika krpajući nesposobnost za upravljanje javnim resursima krenuti u njihovu rasprodaju i tome zajedno žele stati na kraj i žele odgovornu vlast koja ne manipulira činjenicama nudeći tezu da je privatizacija jedino rješenje.
Referendumom vlast želimo natjerati da postane odgovornom i služi građanima, suprotstavit ćemo se svim odlukama koje štete budućim generacijama i jednokratnim rješavanjem problema stvaraju situaciju dugoročne neodrživosti života u Hrvatskoj.
Predsjednik Hrvatske udruge radničkih sindikata i kooordinator sindikalnih središnjica Ozren Matijašević kazao je kako nemaju političke konotacije, no da ne žele gledati kako se benevolentno kocka s nacionalnom interesima sebično gledajući kratokrajni rezultat ne mareći za budućnost građana.
Nema nikakve analize koja bi opravdala taj suludi potez, a iskustva INA-e pokazuju što vladajuće nesposobne politike čine s nacionalnim resursima i stoga im ne vjerujemo. Želimo da narod kaže što misli, a vladajuća politika onemogućava iskazivanje volje i građanske inicijative želi maknuti s ulica te neposrednu demokraciju, drži Celakoski.
Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever rekao je da žele spriječiti da bilo koja vlast donosi strateške odluke u ime naroda, a da ga se ne pita i da se prikazuje kao autentični tumač njegove volje. Očito je da se većina dobivenog novca od koncesije neće utrošiti za otplatu kredita za njihovu izgradnju nego za očuvanje vlasti do redovitih izbora, smatra Sever.
Upitan je li prekasno za održavanje referenduma Stanić je odgovorio kako nije, jer bi Vlada trebala zaustaviti sve aktivnosti oko koncesioniranja autocesta dok ne budu poznati rezultati referenduma.
Celakoski je dodao kako njihove aktivnosti neće stati prikupljanjem potpisa te da će svaki pokušaj onemogućavanja referenduma smatrati manipulacijom te najavio prosvjede dok se ne raspiše kao i ustavnosudsku zaštitu.
Vilim Ribić u ime Matice hrvatskih sindikata rekao je kako referendumom žele poručiti Vladi da mijenja sebe ili ekonomsku politiku.
Ključne riječi:
Ne damo naše autoceste, referendum protiv koncesije autocesta, sindikalne središnjice, udruge civilnog društva